Deel 7: De bruiloft, Yomari Punhi en kerst vieren in Nepal

29 december 2016 - Banepa, Nepal

Met nog vier weken te gaan zit mijn tijd in Nepal er grotendeels op. Dit zal dan ook het een na laatste verslag zijn. De afgelopen weken stonden in het teken van feesten en partijen. Hieronder volgt een kort verslag.

De Nepalese bruiloft.

Op 9 december is de oom van het gastgezin (Iroj) getrouwd met zijn vrouw. Omdat Iroj regelmatig in het gastgezin over de vloer komt, waren wij – Anna, Marie en ik - ook uitgenodigd om op de bruiloft aanwezig te zijn. De bruiloft nam drie dagen in beslag. Wij waren voor het officiële gedeelte (9 december) en het huwelijksfeest (11 december) uitgenodigd.

Op 9 december zijn wij vroeg in de morgen naar het huis van de ouders van Iroj gegaan. Hier verzamelen familie en vrienden van zijn kant. De familie van de bruid verzamelt bij háár ouders. Bij de ouders van Iroj hebben we allereerst gezamenlijk gegeten, een luxe variant van het nationale rijstgerecht Dal Bhat. Vervolgens kreeg eenieder een corsage en tika (kleurenpoeder) op het voorhoofd. Voor het huis stond een muziekband met trommels, trompetten en trombones klaar, dat vervolgens begon te spelen. Dit was in het hele dorp te horen, dus het halve dorp kwam de straat op om te kijken wat er aan de hand was. Vervolgens zijn wij allen richting Kathmandu gegaan, waar het officiële gedeelte plaatsvond. De trouwauto, volgeplakt met bloemen, wordt voor het huis gereden, waarna de auto in een lange stoet het dorp wordt uitgeleid. Voorop loopt de band, gevolgd door de bruidsauto en aansluitend volgen familie, vrienden en andere aanwezigen. Aan de rand van het dorp stonden twee bussen klaar om alle genodigden naar Kathmandu te brengen.

In Kathmandu stopten de bussen op circa 300 meter van de locatie. Vervolgens liepen we weer in een lange stoet richting de trouwlocatie. Op de trouwlocatie begint men met hapjes en drankjes tot alle gasten aanwezig zijn, en heeft men de tijd om bruid en bruidegom te bewonderen. Vervolgens wordt het diner geopend. Het diner is een lopend buffet met Nepalese gerechten. Na afloop van het diner begint het officiële gedeelte. Wat echter opmerkelijk is, is dat de meeste gasten direct na het diner alweer huiswaarts keren. Dit schijnt echter normaal te zijn. Aangezien wij bij de directe familie horen bleven wij echter wel voor het officiële gedeelte. Bij het officiële gedeelte hoort echter geen trouwambtenaar. Tijdens het officiële gedeelte worden allerlei rituelen uitgevoerd om het huwelijkspaar te zegenen. Vervolgens dienen ook alle huwelijkscadeaus gezegend te worden. Dit laatste neemt behoorlijk veel tijd in beslag (bruid en bruidegom moeten hier nog de hele week voor terug komen). Na afloop stapt de bruid bij de bruidegom in de trouwauto en worden ze naar het huis van de bruidegom gereden. Ook daar moeten allerlei rituelen uitgevoerd worden, alvorens de bruid het huis mag betreden. Na afloop van dit ritueel zijn wij huiswaarts gekeerd. Al met al een dag vol rituelen, maar wel een erg bijzondere dag!

Het bruidspaar Rituelen tijdend het officiële gedeelte

Op 11 december vond het trouwfeest plaats. Het trouwfeest vond in Banepa plaats. Het trouwfeest lijkt qua opzet behoorlijk veel op het officiële gedeelte. Men wordt ontvangen met hapjes en drankjes, waarna het diner volgt. Na het diner wordt er op deze dag gedanst in tegenstelling tot het uitvoeren van rituelen. Echter keerden ook hier weer veel mensen huiswaarts na afloop van het diner. Je zou verwachten dat de rest van de avond alle aandacht uit zou gaan naar bruid en bruidegom, echter stonden wij westerlingen deze avond ook behoorlijk in de schijnwerpers. Drie blanken op een Nepalese bruiloft is natuurlijk ook erg bijzonder! We werden regelmatig gefotografeerd en gefilmd, mensen wouden met ons op de foto, en zowel mannen als vrouwen wouden heel graag met ons dansen. Ik moet zeggen dat het erg leuk is om eens een celebrity te zijn!

Bij Nepalese bruiloften wordt er vaak groot uitgepakt. Deze bruiloft duurde 3 dagen, maar er zijn ook bruiloften die 7 dagen aanhouden. Op de bruiloft zouden circa 400 mensen aanwezig zijn geweest. Dat lijkt een behoorlijk aantal, maar de vader van ons gastgezin vertelde dat er op zijn bruiloft 1.200 mensen aanwezig waren geweest. Dan vraag je je af; wie gaat dat in godsnaam allemaal betalen? Het antwoord is simpel; de vaders van bruid en bruidegom. Volgens traditie betalen de vaders de bruiloft, dus bruid en bruidegom hoeven zich nergens druk om te maken. Al met al zou deze bruiloft rond de 15.000 dollar hebben gekost. Dit is in Nepal behoorlijk veel geld, dus vraag je je af waar dit geld allemaal aan is besteed…. Allereerst blijkt dat de helft van dit bedrag aan sieraden wordt uitgegeven, alles moet immers van goud zijn! Daarnaast lopen de mannen allemaal in pak en de vrouwen in kleurrijke jurken. De bruiloft duurt drie dagen en bruid en bruidegom kunnen natuurlijk niet drie dagen in dezelfde kleren lopen. Voor elke dag moet er natuurlijk een andere jurk en een ander pak komen, dus drie trouwpakken en drie trouwjurken. Daarnaast moet de trouwlocatie en het onbeperkte eten en drinken voor 400 man betaald worden, dus zo ontstaat een rekening van 15.000 dollar. De bruiloft zag er dan ook zeer verzorgd uit!

Yomari Punhi.

Op 13 december was ik uitgenodigd om Yomari Punhi te vieren bij de familie van Niroj (Niroj heeft mij geholpen met het data verzamelen voor mijn afstudeeronderzoek). Yomari Punhi wordt ook wel full moonday genoemd. Dit feest vindt eenmaal per jaar plaats in november of december op een dag van volle maan. Tijdens dit evemenent viert men het einde van de rijstoogst, en hoe kun je dat nou beter vieren dan met rijst?! De familie van Niroj was om 04:00 uur opgestaan om te beginnen met voorbereiden. Het eten was echt ontzettend lekker. Deze dag eet men Yomari. Yomari is een hapje van rijstdeeg met verschillende vullingen, uiteenlopend van zoet tot pittig gekruid. Echt ontzettend lekker! Daarnaast wordt natuurlijk ook een extra uitgebreide versie van het nationale rijstgerecht, Dal Bhat, gegeten. Daar hebben we natuurlijk heerlijk van genoten.

Yomari Punhi bij de familie van Niroj  Yomari in de stoompan

Kerst vieren in Nepal.

De kerstdagen heb ik in Kathmandu gespendeerd samen met Dell (een dokter uit San Francisco, die ook in het gastgezin verblijft). Aanvankelijk hadden wij geen hoge verwachtingen van kerst in Nepal, omdat kerst hier amper gevierd wordt, maar onze verwachtingen zijn zeker overtroffen.

Op vrijdag 23 december zijn wij halverwege de middag richting Kathmandu gegaan. In Kathmandu hebben wij, op aanraden van meerdere personen, beiden een kamer geboekt in ‘Elbrus Home’. Een heerlijk onderkomen op een rustige plek in het stadscentrum. Vervolgens hebben wij een bezoek gebracht aan Swayambhunath (ook wel bekend als Monkey Temple). Deze tempel ligt bovenop een berg en staat bekend om - hoe kan het ook anders – de aapjes die er rondlopen. Vanaf Monkey Temple heb je een prachtig uitzicht over Kathmandu en dan valt pas op hoe groot Kathmandu eigenlijk is. Na afloop zijn wij teruggelopen naar het centrum en hebben wij uitgebreid gedineerd bij OR2K, één van de meest besproken restaurants in het stadscentrum. Hier hebben wij heerlijk gegeten, waarna wij vervolgens op tijd zijn gaan slapen.

Monkey temple Monkey temple

De volgende dag hebben wij de stadswandelingen uit de reisgids gedaan. Eén wandeling had ik al eens eerder gedaan, maar ze blijven prachtig. Ze leiden je langs de belangrijkste bezienswaardigheden, waaronder veel tempels en de drukste straatjes en pleinen. Hieronder volgen een paar foto’s:

Stadswandeling Kathmandu

Stadswandeling Kathmandu Stadswandeling Kathmandu

Na afloop van de wandelingen zijn wij weer in een restaurant gaan eten. Ditmaal een restaurant op aanraden van de reisgids. Ook hier was het eten superieur. Je betaalt ongeveer twee keer zoveel als in een ‘normaal restaurant’, maar alsnog betaal je niet meer dan 15 euro voor een drie gangendiner, en het is echt genieten dat Aziatische eten. In de avond ben ik met twee jongens uit Dubai, een jongen uit Zuid-Afrika en een meisje uit Nederland de stad in geweest. Bizar hoe druk het op kerstavond op straat is in Kathmandu. Overal op straat staan kraampjes met kerstspullen en verkoopt men etenswaren. Ook het nachtleven wordt druk bezocht tijdens de kerst. Wij hebben een biertje gedronken in een bar in het stadscentrum en zijn na afloop weer huiswaarts gekeerd.

Op eerste kerstdag moest Dell aan het werk in een ziekenhuis in Kathmandu. In de ochtend ben ik in mijn eentje naar Boudha gegaan. Boudha is één van de grootste boeddhistentempels ter wereld. Het was een wandeling van 1,5 uur, maar zeker de moeite waard. De tempel staat te midden van een groot plein. Op de achtergrond speelt boeddhistenmuziek en veel mensen komen er om te bidden. Een zeer rustgevende plek en zeker een bezoekje waard. Na rondom de tempel te hebben gelopen heb ik op een dakterras aan het plein een biertje besteld en genoten van het uitzicht. Later op de middag ben ik weer teruggekeerd. In de avond heb ik weer met Dell bij OR2K gegeten.

Boudha, boeddhistentempel Boudha, boeddhistentempel

Tweede kerstdag wordt in Nepal niet gevierd. Alle kerstspullen zijn weer verdwenen en het normale dagelijkse leven speelt zich weer af op straat. Op tweede kerstdag ben ik daarom weer teruggekeerd naar het gastgezin in Banepa.

Tot zover de update. Over drie weken ben ik terug met mijn laatste verslag. Voor de komende weken staat onder andere een bezoekje aan National Park Chitwan (met neushoorns, olifanten e.d.) op het programma. Tot dan!

1. Tilly:
    29 december 2016
    Bedankt weer voor je verslag. Je maakt wel leuke dingen mee.
    Geniet nog van de laatste weken.
    Gezellige jaarwisseling en misschien zien we je zondag via de telefoon .
  2. Yvonne Pelgrim:
    29 december 2016
    Geweldig Joost
  3. Bert & Janny Prinsen:
    2 januari 2017
    Allereerst een gelukkig nieuwjaar gewenst met de beste wensen voor een heel mooi, sportief, succesvol en gezond 2017. We hebben weer genoten van je blog met prachtige feestverhalen en kleurrijke rituelenbeschrijvingen. Zo te lezen gaat het je daar in Banepa nog steeds goed. Hopelijk blijft dat zo tot het eind van deze leerzame en aan ervaringen zeer rijke Nepalese periode. Veel plezier en succes de laatste weken. Hartelijke groeten uit Dronten waar we met een gezellige Beikesborrel het nieuwe jaar ingeluid hebben met de hele familie.